Frågor och svar
Nedan följer svar på aktuella frågor kopplade till omvandlingen av Moranviken Marina till bostadsområde och fortsatt marint centrum.
Vi uppdaterar sidan kontinuerligt och tar gärna emot frågor via nedan angiven e-postadress.
Hur många bostäder är planerade att byggas?
Start-PM anger ca 100 bostäder totalt varav ca 50 fördelade i form av lägenheter i större skärgårdsvillor likt dom som finns runt viken idag. Resterande 50 bostäder är tänkta att vara i radhusformat.
Hur stor del av marken planeras att bebyggas?
Hela detaljplaneområdet är på 2,8 hektar och innehåller 100 bostäder. Den totala exploateringsgraden (bebyggelsens täthet) kan exempelvis jämföras med den närbelägna Brf Moranviken som har 36 bostäder fördelat på 1,5 hektar. Vidare finns grannen Brf Neglinge Varv som har 34 bostäder på 0,85 hektar.
Den föreslagna exploateringsgraden i antal bostäder per ytenhet är sålunda aningen högre än Brf Moranviken men lägre än Brf Neglinge Varv.
Vem äger och driver Moranviken Marina idag?
Den marina verksamheten inom ramen för Moranviken Marina drivs av ett separat bolag. För mer information följ denna länk: https://www.moranvikenmarina.se/
Vad händer med marinan och dess betydelse för Saltsjöbadens skärgårdskaraktär?
Området kring Moranviken Marina är, och kommer fortsätta att vara, ett marint centrum i Saltsjöbaden med gästhamn och båtplatser för nya och befintliga kunder.
Inom ramen för detaljplanearbetet arbetar Resona för att hamnen och bryggorna utökas med ytterligare båtplatser.
Lokaler för att tillhandahålla marin service, service till båtägare för att utveckla den marina karaktären kommer fortsatt vara en viktig del av Detaljplanearbetet.
Vad som är tydligt redan idag är att den landbaserade, storskaliga, delen av nuvarande verksamhet kommer att flytta till ett nytt område för att skapa bättre förutsättningar för en långsiktigt hållbar verksamhet.
Hur påverkas närmiljön vid ombyggnation av varvet till bostäder?
Omvandlingen av den tyngre delen av dagens varvsverksamhet till bostäder har en positiv inverkan på närmiljön.
Inom den befintliga verksamheten förekommer idag arbete med härdplaster och lackering med miljöbelastning i form av styren och alkaliska lösningsmedel och det är en verksamhet som normalt inte bedrivs i tätbebyggda områden.
Hanteringen av båtar med tunga fordon på hamnplan mm. påverkar även ljudmiljön och luftkvalitet i området vilket kan upplevas störande.
När ett markområde omvandlas från tidigare industriell verksamhet till ett bostadsområde ställs höga krav på att markmiljön analyseras och vid behov saneras. I samband med en ombyggnation genomförs då en sanering. Marksanering i kombination med att dagens stora hårdgjorda ytor ersätts av dagvattenbäddar kommer att ha stor positiv inverkan på vattenkvaliteten i Moranviken och Baggensfjärden.
Att bebygga redan ianspråktagen mark skapar ofta bra förutsättningar för ett hållbart och miljövänligt genomförande.
Ökar trafiken vid omvandling av industriområdet till bostäder?
Området har redan idag en omfattande trafik till den verksamhet som bedrivs på platsen. Förändringar i trafikflödet kommer att utredas som en del av den kommande planprocessen. Vad som redan nu kan sägas är att den tunga trafiken kommer att minska och bytas till mer normal personbilstrafik.
Resona vill som utvecklare över lag utreda möjlighet till minskad bilburen trafik. Bilpool och andra lösningar för bättre utnyttjande av gemensamma resurser är därför självklara inslag i våra utvecklingsprojekt.